خبر

‌کتاب «تجاری‌سازی نتایج پژوهش: الگوها، سازوکارها و راهبردها» منتشر شد

‌کتاب «تجاری‌سازی نتایج پژوهش: الگوها، سازوکارها و راهبردها» منتشر شد

کتاب «تجاری‌سازی نتایج پژوهش: الگوها، سازوکارها و راهبردها» نوشته لیلا نامداریان، علی نعیمی‌صدیق و آرمان ساجدی‌نژاد منتشر شد.

به گزارش «روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران» کتاب «تجاری‌سازی نتایج پژوهش: الگوها، سازوکارها و راهبردها» نوشته لیلا نامداریان، علی نعیمی‌صدیق و آرمان ساجدی‌نژاد توسط انتشارات ایرانداک و نشر چاپار به چاپ رسید.

در دنیای رقابتی امروز،‌ هدف مراکز دانشگاهی و پژوهشی افزون بر تولید علم، مبدل شدنشان به سکوهایی برای توسعه اقتصادی است. تجاری­‌سازی پژوهش، آرمان پیشرفته و جذابی برای مراکز دانشگاهی و پژوهشی است که علاوه بر توسعه سطوح علمی و تجاری در این مرکز، موجب بقای آنها نیز می­‌گردد. اما این مرکز قبل ورود به فرایند تجاری­‌سازی باید به فراهمآوری یک برنامه راهبردی مرتبط با تجاری‌سازی دستاوردها مبادرت ورزد. در این کتاب، کلیه اجزای پیش‌نیاز تدوین یک برنامه راهبردی تجاری‌سازی، نظیر مفاهیم پایه­‌ای، الگوها، مدل‌های کسب و کار،‌ مکانیزم­‌ها، موانع و پیش­ران­‌ها تشریح شده­‌اند. در همین راستا، کتاب حاضر در ۷ فصل تنظیم شده است: فصل اول (مفهوم­‌شناسی تجاری­‌سازی نتایج پژوهش)، به تعاریف ارائه شده در خصوص تجاری‌­سازی و به طور ویژه تجاری­‌سازی نتایج پژوهش و فرآیند آن می­‌پردازد. فصل دوم (الگوهای تجاری‌سازی نتایج پژوهش)، مدل‌های تجاری‌سازی را در قالب دو دسته مدل‌های خطی یا فرایندی و مدل‌های کارکردی بررسی می­‌کند. فصل سوم (مدل­‌های کسب و کار به عنوان یک مزیت رقابتی)، ضمن معرفی مدل‌های کسب و کار به ضرورت این مدل­‌ها در کسب مزیت رقابتی نسبت به رقبا در شرایط متلاطم رقابتی می‌پردازد. فصل چهارم (سازوکارهای تجاری‌سازی نتایج پژوهش) به معرفی برخی از ساز و کارها می­‌پردازد، که با استفاده از آن­ها می­‌توان به نحو مطلوب‌تری از یافته‌های پژوهشی در جهت تجاری‌سازی استفاده نمود. فصل پنجم (موانع تجاری‌­سازی نتایج پژوهش) و فصل ششم (پیش­رانهای تجاری­‌سازی نتایج پژوهش) با مروری جامع بر مطالعات داخلی و بین­‌المللی در زمینه موانع و پیش­ران­‌های تجاری­‌سازی نتایج تحقیقات، به ترتیب زمینه لازم برای آشنایی خوانندگان این کتاب را با موانع و پیش­ران­‌های مذکور فراهم می­‌کنند. فصل هفتم (راهبردهای تجاری­‌سازی نتایج پژوهش)، ضمن معرفی راهبردهای مختلف تجاری­‌سازی، تلاش می­‌کند تا با مرور گسترده ادبیات موضوع، کلیه عوامل تاثیرگذار در تدوین و انتخاب راهبرد تجاری­‌سازی را معرفی کند.

افزودن دیدگاه

رویدادها

 
۰۸
اسفند
تحلیل‌ روند علمی کشور و پیش‌بینی فناوری با استفاده از روش‌های یادگیری ماشین، مورد مطالعه: سامانه گنج
دانشجو: اشکان خطیر استاد راهنما: دکتر سهیل گنجه‌فر استاد مشاور: دکتر آزاده محبی استاد داور: دکتر...
۲۳
بهمن
ساخت مدل کسب‌و‌کار برای فراهم‌آوری منابع اطلاعاتی دیجیتالی: مورد مطالعه پایگاه پایان‌نامه‌ها و رساله‌های الکترونیکی
دانشجو: بهروز رسولی استاد راهنما: دکتر مهدی علیپور حافظی استاد مشاور: دکتر سام سلیمانی استاد داور:...