خبر

کتاب «بازی‌وارسازی: مفاهیم و کاربردها» منتشر شد

کتاب «بازی‌وارسازی: مفاهیم و کاربردها» منتشر شد

کتاب «بازی‌وارسازی: مفاهیم و کاربردها» نوشته دکتر مرضیه زرین‌بال ماسوله منتشر شد.

به گزارش «روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران» کتاب «بازی‌وارسازی: مفاهیم و کاربردها» نوشته دکتر مرضیه زرین‌بال ماسوله توسط انتشارات ایرانداک و نشر چاپار به چاپ رسید.

بازی­‌وارسازی یا gamification مفهومی جدید در کسب و کار بوده و در تلاش است با استفاده از سرگرمی و مفاهیم مطرح در بازی­ها، کاربران را به آغاز و یا ادامه فعالیت تشویق کرده، مشارکت آنان را افزایش داده، برخی از چالش­‌ها را حل نموده و یا رفتاری خاص را در جامعه هدف خود ایجاد نماید. به سخن دیگر، بازی­‌وارسازی ابزاری برای حل چالش‌های کسب و کار است که با کاربران و مشارکت آنان در ارتباط بوده و از طریق بکارگیری سرگرمی انجام می‌شود.

بازی­‌وارسازی به معنای تبدیل تمام کسب و کار به بازی نیست بلکه به معنای استفاده از ابزارها و روش‌­های مورد استفاده در بازی­‌ها برای حل چالش­‌های مرتبط با مشارکت کاربران در کسب و کار است حتی اگر راه­‌حلهای ارائه شده شبیه‌بازی نباشند. بر این اساس برای طراحی و اجرای موفق بازی­‌وارسازی تسلط بر دو حوزه دانش مورد نیاز است: دانش حوزه کسب و کار و دانش حوزه طراحی بازی. با ترکیب این دو حوزه و تعامل مناسب آنها می‌­توان روش‌­هایی را طراحی و پیاده نمود که با کمک آنها چالش­‌های کسب و کار برطرف شده و اشتیاق و انگیزه کاربران افزایش یابد.

با این همه، بدون داشتن الگویی جامع و کل­‌نگر و بدون بهره­‌گیری از روشی ساختارمند نمی­‌توان بازی­‌وارسازی را پیاده‌سازی کرد. کتاب حاضر به دنبال ارائه چنین الگویی است که در طی آن به کاربران، نیازمندی‌­ها و الزامات آنان توجه شده و روش‌های بازی‌وارسازی به شکلی ساختارمند برای پاسخ به این نیازمندی‌ها در تعامل با یکدیگر اجرا شوند.

این الگو از سه عامل کلیدی طراح به عنوان شکل‌دهنده بازی­‌وارسازی و هدایت‌کننده فعالیت‌ها، سیستم به عنوان آن چیزی که به دنبال بازی­‌وارسازی آن هستیم و کاربران به عنوان مشارکت­‌کنندگان و تعامل‌کنندگان با سیستم تشکیل شده است. در طراحی سیستم عناصری وجود دارند که در تعامل با کاربران بوده و آنان را درگیر می­‌سازد. امتیازات، نشان­‌ها و تابلوی امتیازات از پرکاربردترین این عناصر هستند که برای اجرای موفق بازی‌وارسازی می‌توان در طی الگویی هدف‌مند طراحی شده و مورد استفاده قرار گیرند. در کتاب حاضر این الگو در قالب محرک‌های‌هشت­‌گانه مطرح شده و عناصر مطرح در بازی‌وارسازی در قالب آن‌ها بازنمایی می‌شوند. همچنین با بهره­‌گیری از این ساختار تلاش شده است تا برخی از نمونه­‌های موفق کسب و کار در حوزه‌­های آموزش و یادگیری، سلامت، گردش‌گری، حمل و نقل و کسب و کار الکترونیک بررسی گردند.

افزودن دیدگاه