خبر

نخستین فراخوان سامانه ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌ها (رف)

نخستین فراخوان سامانه ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌ها (رف)

نخستین فراخوان ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌ها از ۲۳ آبان ماه آغاز شد.

به گزارش «روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران» نخستین فراخوان ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌ها از ۲۳ آبان ماه آغاز شد.

کتابخانه‌ها برای همکاری در این فراخوان به سامانه رف به نشانی raf.irandoc.ac.ir مراجعه و با نام کاربری و رمز عبور اطلاعات خواسته‌ شده را تکمیل کنند. همچنین آن دسته از کتابخانه‌هایی که متقاضی شرکت در این فراخوان هستند، می‌توانند نماینده موسسه را با درخواست رسمی رئیس یا معاون پژوهشی موسسه به ایرانداک معرفی کنند.

گفتنی است ارزیابی کیفیت، یکی از رویکردهای کلیدی در بهبود خدمات سازمان‌هاست. کتابخانه‌ها نیز همچون سازمان‌هایی که دسترسی کاربران را به اطلاعات سازمان یافته فراهم می‌سازند، برای بهبود خدمات و پیشبرد ماموریت خود نیاز به ارزیابی همیشگی کیفیت خدمات خود با سنجش رضایت کاربران دارند. یکی از مدل‌هایی که در سراسر جهان برای ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌ها به کار می‌رود، «لایب‌کوآل» است. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) سامانه «رَف» را بر پایه این مدل برای ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌ها طراحی کرده است که کارکردی دو سویه دارد. از یک سو، این سامانه دیدگاه کاربران و روند آن را در سال‌های گوناگون به کتابخانه‌ها ارائه می‌کند تا بتوانند از خدمات کتابخانه‌های خود ارزیابی بهتری داشته باشند و آن را در زمینه‌های زیر به کار برند:

  • کمال‌جویی در خدمات کتابخانه؛
  • درک بهتر انتظار کاربران از کیفیت خدمات کتابخانه؛
  • شناخت روندهای بازخورد کاربران از خدمات کتابخانه؛
  • مقایسه خدمات با کتابخانه‌های دیگر؛
  • شناسایی بهبودهای کلیدی در خدمات کتابخانه؛
  • پیشبرد مهارت تحلیل در کارشناسان و مدیریت کتابخانه برای کاربست یافته‌های ارزیابی.

«رَف» از سوی دیگر، اطلاعات ارزشمندی را از وضعیت روز کتابخانه‌ها و روند آن در سال‌های گوناگون برای سیاست‌گذاران فراهم می‌سازد که بر پایه آن در سیاست‌گذاری و تخصیص منابع تصمیم‌های بهتری بگیرند.

نخستین فراخوان ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌ها از تاریخ ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۷ آغاز شده است.

افزودن دیدگاه