ارایه روش هوشمند تطبیق تقریبی اطلاعات هویتی برای مشتریان بانک به وسیله متن‌کاوی

ارایه روش هوشمند تطبیق تقریبی اطلاعات هویتی برای مشتریان بانک بوسیله متن‌کاوی
پنجمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات
تهران
تاریخ کنفرانس: 
يكشنبه - ۰۵ آذر ۱۳۹۶
چکیده

شناسایی مشتریان تکراری در بانک‌ها و موسسات مالی، یکی از کلیدی‌ترین مراحل در سامانه‌های ضد‌پول‌شویی، رتبه‌بندی اعتباری و ذی‌نفع واحد است. همچنین تکمیل و تصحیح اطلاعات هویتی مشتریان از کاربردهای دیگر استخراج مشتریان مشابه است. کد ملی و کد اقتصادی ثبت شده برای مشتریان حقیقی و حقوقی از اعتبار مناسبی برخوردار نیستند. در نتیجه شناسایی مشتریان یگانه از طریق اطلاعات هویتی مشتریان مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ و محل تولد انجام می‌گیرد. اطلاعات هویتی مشتریان به زبان فارسی در پایگاه داده ثبت شده است و همین مسئله چالش‌هایی از قبیل کلمات چند املائی و اشتباهات نگارشی را ایجاد کرده است. در این مقاله، سامانه هوشمند تطبیق تقریبی اطلاعات هویتی برای شناسایی مشتریان تکراری طراحی و پیاده‌سازی شده و الگوریتم لون‌اشتاین برای تطبیق تقریبی اطلاعات فارسی هویتی مشتریان توسعه داده شده است. سامانه پیشنهادی بر روی مشتریان چندین بانک خصوصی و دولتی طراحی و اجرا شده است. نتایج نشان می‌دهد که سامانه ارائه شده از دقت و سرعت بالایی برخوردار است. نتایج پیاده‌سازی نشان می‌دهد که با استفاده از هرس هوشمندانه سرعت استخراج مشتریان تکراری تقریبا تا ۲ برابر بهبود یافته است.

استناد: 

نصیری، جلال‌الدین، امیرمحمود میر، و آرمان ساجدی‌نژاد. ۱۳۹۷. ارایه روش هوشمند تطبیق تقریبی اطلاعات هویتی برای مشتریان بانک به وسیله متن‌کاوی. مقاله ارائه شده در پنجمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات، تهران.

مقاله همایش علمی

افزودن دیدگاه